måndag 2 juli 2012

Ett fång...

... med blommor, till världens mest hjälpsamma bibliotek: Borås Stadsbibliotek
Har länge varit på jakt efter en barnbok, som jag älskade när jag var liten. Den finns ju givetvis inte att köpa ny, då den sedan länge slutat tryckas. Har letat på loppis och antikvariat, och biblioteken i stan har den inte. Kom då på den briljanta lösningen med fjärrlån, och knatar till biblioteket och berättar att jag vill göra ett fjärrlån. När det visar sig att det rör sig om en barnbok, säger tjejen som hjälper mig, att de tyvärr inte gör fjärrlån på barnböcker, utan mest facklitteratur. (Givetvis är det så, bara för att jag kom på en lösning till hur jag skulle komma över boken). Men, vi kunde skicka ett önskemål om att jag ville låna den, till mannen som har hand om fjärrlån, sa hon. Dock trodde hon inte att det skulle bli beviljat. Oavsett skulle jag få sms om beslut.

Sedan gick tiden, och helt plötsligt, en dag, kom ett sms där det stod att min reservation - fjärrlånet - hade kommit in och att jag kunde komma och hämta den. Hurra!

Ett exemplar som sett bättre dagar, men helt klart läsbart kunde sedan hämtas. När jag sedan lämnade tillbaka det, ifrågasatte tjejen vid återlämningsdisken, hur de kunde med att skicka en bok i sådant dåligt skick, det hade då inte hon gjort. Jag svarade att jag var evigt tacksam, och själaglad över att äntligen fått komma över ett ex, med alla sidor i behåll, så jag brydde mig inte om det slitna skicket.

Men heja biblioteket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar