söndag 3 februari 2013

Triss...

...i bärsjalar.

När jag var gravid, och redan innan dess faktiskt, hade jag bestämt att bärsjal, det skulle jag ha när det kom en bebis i familjen. Bärsjalar (och egentligen alla övriga produkter som kan köpas till ett litet barn) kostar en del, och jag tänkte, efter en del surfande, att det kan man sy själv. Sagt och gjort. Ett lakan fick offra sig för den goda saken, det klipptes itu på längden fållades och syddes ihop på kortsidan med vändsöm. Svårare än så var det inte, enligt beskrivning, jag hittat efter googlande, men som jag tyvärr inte minns nu.
"Trikåsjal" i lila fleece, och "vävd" sjal i svart lakanstyg.

Såg sedan hos Pastill att hon sytt en Mei Tai, och den verkade ju hemskt smidig. Så en sådan behövde jag minsann också sy. Det blev besök i lokal, billig tygaffär och införskaffande av tygstuvar. Den ena praktiskt nog i en variant av vaxat tyg, inte vaxduk, men en aning åt det hållet. Jag hade den här
beskrivningen som mall, men vadderade själva sitsen.


Mei Tai-sjal/bärsele.


Fast när lilla älsklingen väl kom, fick jag inte riktigt in snitsen med lakanssjalen, och mei tai:en kändes hon lite för liten för, så det var inget annat att göra än att köpa billiga fleecefiltar, klippa på längden i remsor som sedan syddes ihop med vändsöm i kortsidorna. Det fiffiga med fleece är att det inte behöver  fållas, det fransar inte upp sig. Och att det blev filtar beror på att en sjal är så oändligt lång, och jag inte hade någon lust att betala meterpris när det finns billigare filtar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar