fredag 11 december 2015

Glittriga julkottar

Idag har vi julpysslat ihop med Joss och lilla E. Inte minsta älsklingen förstås, hon låg ju och sov när pysslandet utspelade sig, så hon får pyssla i efterhand. Där behövs lite mer assistans än vad lilla älsklingen behöver, så då måste jag ha allt framplockat från början. Vilket inte var fallet idag, när vi sent omsider kom på att vi ju inte pysslat än och saker skulle plockas fram, från olika stället. (Jag önskar mig ett pysselrum, som är bara mitt, som jag får göra som jag vill i!)

Nåväl. Fjolårets kottar åkte fram på bordet (årets hade inte torkat än - inte så konstigt kanske med tanke på massorna regn som fallit över dem när vi plockade in dem för några dagar sedan, tur det finns resurser ändå), tillsammans med färg, penslar, band och glitter. Och limpistol.

Superenkelt genomförande är det också. Låt barnen välja färg (eller välj färg själv om du gör egna själv), vi blandade med effektfärger med pärlemorskimmer eller glittereffekt i färgen. Barnen målade sina kottar. Eller sina händer, vilket nu kändes mest lockande. Pärlemoreffekt på händer kan bli hemskt tjusigt till nyår. Tror det blir nästa stora grej! Väljer barnen att måla på kottarna, kan man om man vill strö glitter över innan färgen torkat. Det gjorde vi. På kottarna och ungefär överallt med. Jag tänker på det som julpynt. Glittret överallt alltså.

När detta fått torka till lite valde barnen sidenband som jag limmade fast med limpistolen, och knöt en liten rosett. Och tadaa! Ett fint och lättpysslat julpynt!

Gjorde sådana på jobbet för två år sedan, som hängde i julgranen där, tills det blev julledigt. Det var himla fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar