måndag 26 oktober 2015

Fodrad "grodamössa"

När lilla älsklingen var mindre skulle jag sy  en mössa i trikå till henne. Så vi åkte till en lokal tygaffär. Där valde lilla älsklingen ett tyg med grodor på, och jag fick sy en "grodamössa". Den hänger med fortfarande, och tyg blev det över också. Sedan har jag gått och funderat över att sy fler mössor. Det är ju väldigt enkelt att göra. Eller, för de flesta andra är det det. För alla som inte har en symaskin som min.

Ni som har hängt med länge på bloggen (och i verkliga livet med) vet ju att det är något av en prövning att sy minsta lilla grej. Så jag drar mig verkligen för att sätta mig och sy, fast jag egentligen hemskt gärna vill.

För ett tag sedan kom jag på att jag ju har min mormors symaskin. En uråldrig sak. Som jag för mitt liv inte kunde förstå hur jag skulle trä, så jag bad mamma om hjälp. Förvånande nog var maskinen redan trädd när hon skulle visa mig hur det går till.  Antingen har jag bett henne om hjälp innan, eller så spökar det här.

Med mormors maskin trädd, och lite trixande med hur man väljer raksöm och zickzack, satte jag igång. Klippte ut två bitar fleece och två bitar trikå (och tänkte att nu blir det ju två mössor, så bra! Jag skyller på sömnbristen). Det funkade inte. Så jag la ner. Jag orkade inte engagera mig alls i att ta reda på vad som krånglade. Den maskinen packar vi bara undan.

Någon dag senare plockade jag fram min egen maskin och en stor dos tålamod. Och - wroom - sydde jag ihop mössan. Den försökte ju med några knep. Den gnisslade och kvittrade först, smörjning ska den inte behöva. Stora älsklingen hade ju isär den i molekyler och smörjde den för ett tag sedan, och jag har ju knappt sytt alls efter det.
Sedan körde den igång med sin discolampa istället. Ja, jösses, den maskinen alltså! Men en fleecefodrad grodamössa blev det till sist i alla fall. 

Förresten. Det här med vintertid. Vad är det för påfund? Och varför får jag inte typ ett mail med ämnesraden "nu ställer vi om till vintertid". Jag hade totalt missat att det var natten till igår det var dags. Lagom förvirrat när man vaknar och mobilen har ställt om sig, men inte de andra klockorna. Särskilt som jag precis gjort en systemuppdatering på mobilen, så trodde jag att den blivit knäpp och ställt om sig på eget bevåg. Tyvärr medför den här omställningen mest förvirring hos små älsklingarna. De ställs tydligen inte in automatiskt som mobilen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar