onsdag 3 juni 2015

Varde ljus. Igen.

Då jag fått klagomål på att jag bloggar för lite om mina katter kommer här en resumé över denna kattvecka.
I helgen lekte storkatten trebening. Han hoppade runt på tre ben, och satte helst inte ens ner ena frambenet. Vi kände och det verkade svullet och ömt. Avvaktade under helgen och kollade över honom ordentligt igen under måndagen, och upptäckte då att han hade ett sår, i "armhålan" typ. Klorhexidin, tratt och samtal till mamma angående vad vitkattens besök hos veterinären hade kostat, ordinerade vi oss själva. Vitkatten hade också haft sårskada och grått dränering och sådär. Ringde därefter veterinären och fick en tid på tisdagen, samt rådet att fortsätta som vi gjort med tvätt och tratt. På tisdagen när vi vaknar, har den trebenta katten lyckats ta sig - på tre ben, med tratt - ner i källaren, upp i källarfönstret ca 150 cm upp, genom kattluckan där och ut. Han är utekatt, så är det bara. Han älskar att kunna gå in och ut som han vill, och går gärna ut. Trots ösregn. Så även som trebent, med tratt. Envisa kattskrälle! Han visste väl vad som väntade kan tros. Fick väl bara ringa och säga att patienten rymt, och hoppas på att han inte var så dålig så han stack för avslut, och att han inte fastnar och skadar sig mer med tratten. På kvällen satt han dock utanför luckan och kunde inte komma in, så då blev luckan endast ingång. Dumt nog trodde vi ju att han inte kunde komma ut ändå, så vi hade ju inte spärrat den innan. De andra katterna kunde ju få komma och gå.

Så idag kom han ändå till veterinären. Så nu har vi en yr storkatt här hemma. Och den grannkatt som vi haft problem med (som vi förmodligen så småningom nu lär ha fast i huset, då han förutom terrorn ute mot hus och katter, även tar sig in genom luckan) lever farligt, och kan lösas ut för veterinärskostnaden  (då storkatten blivit biten!). 

Men då vi hade veterinärsbesök på agendan passade jag på att bjuda in oss på middag hos stora älsklingens familj. Så kan man göra ibland. Det är bra. När man inte vet vad man ska äta. Passade ju på att pyssla ett ljus där med. Det blev SÅ bra. Jag brukar sitta med hårtork - tar typ en evighet. Stora älsklingens mamma har en embossingfön. Snart tror jag att jag har en embossingfön med. Oj, vad smidigt det gick! Köpte två olika decoupagelack för ljus, men jag blev inte riktigt nöjd med resultatet av dem. Får väl kanske ge det några gånger innan jag totalt ratar det, men embossingfönen, ja, den var bra den!

3 kommentarer:

  1. biten?!?! :(

    härligt att han kom till vetrinären tillslut. varför är han yr? fick de söva honom? varför? Hehe, tyckte först mig läsa att du bjudde dig hem till vetrinären på middag hehe. för de var så trevliga hörde jag något om ju ;)

    jag skulle vilja lägga en beställning på sådana här ljus: -klicka på mitt namn för jag lade länken där istället :)

    helt tills 13 juni. jag vet, jag vet det har premiär redan 12 juni men då ska det ju va trevlighetskväll å grejjer. gaaaaah ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag nog minsann kunna ordna :D
      Men du, trevlighetsgrejer... trevlighetsgrejer kan ju vara att kolla på oitnb? Visst? Släpps det nån viss tid? Man kan ju annars börja på natten till 12:e liksom ;)

      Radera