fredag 10 oktober 2014

Gör din egen superenkla dregglis

Om det är någon som är sugen på att göra en alldeles egen (eller flera) superenkla dregglisar, tänkte jag bjuda på en liten DIY (eller GDS - om man föredrar svenska).

Börja med att klippa ut en kvadrat i lagom storlek, av exempelvis en dags- eller kvällstidning. (Jag har använt vår lokala dagstidning BT, som har samma format som Aftonbladet/expressen). För att få till en kvadrat viker jag bara in hörnet, tills det möter "mittviket" på tidningen. Klipp därefter ut din kvadrat och du har nu ett mönster till din dregglis. 
Mönster på dregglisen, i form av en kvadrat. Serierna passar utmärkt!
Sedan är det dags att klippa skarpt, och med det menar jag givetvis i tyg! Jag lägger inte på någon extra sömsmån utan klipper ut en lika stor kvadrat som mönstret. Den viker jag sedan ihop på diagonalen, med rätsidan utåt. Sedan är det dags att triskas med åbäket (om man är jag, och har en fanatiskt egensinnig symaskin, har man inte det, är det bara att sicksacka ihop "kortsidorna"). Detta gör jag i alla tyg jag provat, och det har fungerat bra hittills. 
Efter att du klippt kvadraten i tyg, är det dags att sicksacka ihop kanterna. Och tänk för all del inte på mina galet ojämna sömmar. Har jag berättat om min symaskins egna vilja - eller ovilja? 
När detta är gjort bör du ha en triangel (likbent om vi ska använda oss av korrekta matematiska begrepp, vilket då innebär att två sidor är lika långa, och den tredje är lite längre i detta fallet). Nu är det dags för knäppningen. Jag använder mig av tryckknappar (som säkert har ett särskilt namn, mamma, om du vet så kan du väl kommentera, så kan jag skriva vad de heter?). Dessa har jag också en tång till som man kan använda för att trycka ihop dem. Det finns att köpa enkla kit med knappar och en enklare tång i sybehörs- eller tygaffärer.
Nu är det dags för knäppningen!
En del med piggar sätts på ena sidan och hanen eller honan av själva knäppningen sätts med "ryggen" upp i tången, och kläm åt så hårt du kan! Den första är bara att sätta fast, den andra bör man tänka hur man vill knäppa dregglisen och sedan fästa knäppningen.
Och ta iiiii!
Nu är det bara att knäppa och prova om knapparna sitter. Denna dregglis är sydd i gosigt tyg á la mjukisbyxor (kan det tänkas heta sweatshirttyg, eller collegetyg kanske?), och det blir ganska tjockt, så det gäller att klämma åt hårt om tången, så att "piggarna" låser fast ordentligt i hanen eller honan, annars delar "knappen" på sig när man öppnar knäppningen. När detta är gjort, är det fritt fram för den lilla person som ska få dregglisen att odla tänder och dregla på bäst de kan!
Där har du avslutat projektet dregglis!

2 kommentarer:

  1. hihi trode tången va motivet på dregglisen först. Hur har hon fått till den? den är ju lila först bara? måste strykt på med sånt printoutpapper?
    skummläste bara texten när jag kolla in bloggen på datorn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja ett tångmotiv hade ju varit snyggt :P men jag skrev ett "recept " den här gången! Det du!

      Radera