fredag 24 oktober 2014

Gör en läskigt lysande lykta

Hej hej hallå bloggen!
Idag tänkte jag bjuda på en liten DIY (eller GDS), på hur du lätt kan göra en läskig lykta. Eller bara hur du färgar en glasburk (inte så snabbt kanske men) lätt.

Först och främst är det bra att ha en tom glasburk, Jag använde mig av en stor gurkburk som diskats ur och avskalats sin etikett. Det andra du behöver ha är lim (alla amerikanska bloggare använder sig av Mod Podge, vilket jag inte testat), själv körde jag med trälim, vilket troligen är och kommer förbli mitt bästaste lim. Någonsin, tror jag. Nu har jag i och för sig inte provat mitt specialinköpta pyssellim än, men varför laga något som inte är trasigt, som man kan säga. Ett lim som när det torkar blir genomskinligt är att rekommendera, skollim, trälim, Mod Pogde, ja, du väljer själv.

Nåväl. Tredje saken du behöver är vanlig, hederlig karamellfärg, i önskad kulör. Eftersom min lykta skulle bli en läskig, valde jag rött och gult, för att blanda en orange nyans. 
Häll i lite lagom mycket lim i din burk och droppa i karamellfärgen. Ta något lämpligt redskap att röra runt härligheten så att limmet blandar sig med färgen.
Dags att röra runt så att det blir en limfärgsblandning. 
När du rört runt så att du har en jämn färg på limblandningen är det dags att fördela ut detta i burken. Lämpligtvis görs detta genom att burken vänds upp och ner. Se dock till att vrida på burken så att färgen hamnar jämnt över hela insidan. Låt sedan överflödig limblandning rinna ut. Vänd sedan burken och låt den torka, i runda slängar ett dygn, beroende på hur varmt du har det inne. Jag vågar inte svära på att det fungerar att torka i ugn, då jag inte har provat. Men någon amerikansk bloggare sa sig få som små blåsor i färgen när hon provade att torka i ugnen. Men har man inte jättebråttom är det ju bara att pyssla vidare med annat och låta burken torka så fort eller långsamt den vill. Ju.
Suddigt resultat av den torkade burken. Den ser ju onekligen hemskt fantastisk ut, eller inte alls. Jag skyller på kulören, som inte är min favorit. 
När burken torkat klart, är det bara att sätta igång med dekorationen av den. Om det nu är så att du vill dekorera den. Eftersom jag skulle göra en läskig pumpalykta, som är mer bestående än en pumpa (även om jag såklart kommer skära ut en pumpalykta med, för det kan jag ju inte låta bli, även om det inte egentligen tillhör den svenska traditionen), så valde jag att måla på ett ansikte på min burk. Slutresultatet ser ni nedan, med ett ljus i, för att visa på hur det kan se ut med den tänd. 
En färdig läskig lykta, som ska hänga ute (och samla upp regn förmodligen, om vädret håller i sig) och lysa läskigt!
Så nu vet du hur jag har gjort, sätt fart och leta fram alla gamla glasburkar och gör några färgglada lyktor vettja!

2 kommentarer:

  1. men............ hur gör man för att hänga upp den då?
    mvh jobbig person

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej jobbig person!
      Just det, det skrev jag ju inte hur jag tänkte göra. Jag tänkte ta till ståltråd till en upphängningsanordning! :)

      Radera