onsdag 22 oktober 2014

Något värmande åt små händer!

Jag har stickat som en galning (både på ett pågående projekt och på dessa vantar). Förhoppningsvis kommer de att värma en stor person i litet format, en kall vinter. Förmodligen inte den som kommer, då den omskrivna personen förmodligen inte har så stort behov av vantar förrän nästa vinter.

Enligt min erfarenhet, som mor till en - idag - treåring, så är lovikkavantar oslagbara. Lilla älsklingen la beslag på ett par rosalila vantar som jag stickade i restgarner (efter ett par rosa till mig på jobbet, och ett par lila till Joss på jobbet). Tanken var inte att lilla älsklingen skulle ha de vantarna alls, eftersom jag redan hade stickat ett par röda i storlek 2-4 år. För jag tyckte inte att det kändes ett dugg vettigt att sticka vantar i storlek 1-2 år (vilket var storleken som restgarnsvantarna var stickade i). Men jag fick inse att det var det vettigaste någonsin i vantväg, och helt enkelt låta lilla älsklingen använda dem. För inte nog med att hon kunde ta på sig dem själv, de passade så bra att de faktiskt fick sitta på, något som annars kan vara ett problem med egensinniga små barn (de vill helst inte ha vantar alls!). Ull har ju dessutom den fiffiga funktionen att de värmer även om de blir blöta, och som jag läste på någon sida, när jag var på jakt efter samma mönster som jag stickat efter innan (givetvis en pdf på telefonen. Bara det att jag bytt telefon sedan senaste vantracet. Kanske dags att spara mönstret fysiskt?), så är lovikkavantar de oslagbara snöbollsvantarna. Det ni!

Men det stora tipset är nog ändå att inte köpa vantar att "växa i" för då finns risken att de inte blir använda förrän händerna fyller ut vantarna ordentligt. Detta misstag har många föräldrar på jobbet gjort, efter att ha frågat mig (i egenskap av professionell vantexpert säkerligen) vad för vantar deras barn bör ha, och jag har lovprisat lovikkavantar. De flesta har dessutom någon som kan sticka dem åt sig dessutom, annars är det bara att höra av sig till undertecknad, så ska det lösa sig det med!
Dessa vantar lär inte bli förväxlade med något annat barns köpta vantar på förskolan inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar