måndag 9 mars 2015

Varning! Experiment pågår!

Ja, så mycket varning vet jag inte om man behöver utfärda. Men det står ju "danger" på glaset. Så för att vara på den säkra sidan varnar vi för pågående "experiment". För det är så vi kallar det, lilla älsklingen och jag, och det är väl egentligen inte helt fel heller. För det är ju en sorts experiment.

Som vanligt - fotade jag inte hur yttepyttiga, närapå ickebefintliga bladen som satt på änden av palsternackan var. Men tänk er en helt ordinär, butiksköpt palsternacka. Som skalats och skurits ner i bitar och tillsats i någon god maträtt. Ändbiten, som vanligtvis hamnar i svart påse (biogas blir den i min stad), hamnade denna gång med den kapade änden i ett litet glas med vatten. Och jisses vad det växer!  Den står ju finfint i köksfönstret, bredvid kranen med, så den får vatten varje dag. Vilket behövs.

Detta har min kollega tillika vän provat på jobbet. Den gången funkade det sådär. Inte alls, skulle man nog kunna säga. Tror dock hon lyckats med gott resultat innan? Visst?!

Men sånt skoj kan man göra om man är lite arbetsskadad, har en lite lagom barngrupp på två barn, varav den ena mest sover sig igenom experiment. Eller är nöjd så länge hon får vara med. Det är härligt det! Hade jag bara haft lite fler kollegor hade jag kunnat ha det så här för jämnan.

Annat härligt är spontanpromenader med fina vänner i fint väder. Det har jag fått idag. Promenad. Vårväder och vårkläder. Och våra vänner! Det är fint det!

2 kommentarer:

  1. hahaha, ja just det! förra våren va? de blev helt svarta!!! hehehe
    men ja, jag har lyckats förr. hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast. Visst stod de i köket på jobbet då? Lite för mörkt kanske? Jepps, du har väl till och med bildbevis på det lyckade försöket? Enligt utsago på pinterest ska man kunna få blommor och på så vis frön genom detta. Får väl se hur det blir med den saken... haha

      Radera