onsdag 15 februari 2012

...eller vantar av krokodil?

Jag kom att tänka på när jag skrev föregående inlägg att en av mina bröder ofta delar på sammansatta ord, och slänger in ett "av" mellan dem.  Så krokodilvantar blir vantar av krokodil. Vissa ord blir ganska roliga på det viset, och tar det här med särskrivning (skrivning av sär) till en helt annan nivå. Den sjuka sköterskan, sjuksköterskan bli sköterska av sär.

Ordmärkare (märkare av ord) som jag är (de flesta i min familj faktiskt) tycker jag att detta är hysteriskt roligt. Leka med språket är fantastiskt kul! (Nu suckar min vänner, som inte delar denna glädje med mig, och tycker att "det är så typiskt Tezz"). Något av det värsta jag vet är att läsa (särskilt i tidningen, där journalister förutsätts vara utbildade) vare sig kan stava, formulera sig grammatiskt korrekt och dessutom använder sig av särskrivning. Nu påstår jag mig inte själv vara perfekt, men lite korrekt skriftspråk anser jag mig kunna förvänta mig av åtminstone dagstidningar!

Och förövrigt så finns det inga dagis, enbart förskolor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar